Co powinien robić przewodniczący rady dzielnicy?

Przewodniczący Rady ma obowiązki takie jak każdy radny oraz dodatkowe obowiązki wynikające z funkcji.

Szczególne obowiązki Przewodniczącego dotyczą
zapewnienia jawności i przejrzystości działania rady
  1. Przewodniczący zawiadamia mieszkańców o sesji, terminie, miejscu i planowanym porządku obrad Rady. Zawiadomienie musi się pojawić z wyprzedzeniem co najmniej 4 dni na tablicy informacyjnej i na stronie internetowej rady.
    Pamiętamy: wszystkie sesje rad dzielnic są jawne!
  2. Przewodniczący rady udostępnia protokoły i uchwały rady dzielnicy. Dokumenty muszą być udostępniane w „ogólnodostępnym zbiorze” - co w praktyce oznacza publikację w przeznaczonym dla tego celu miejscu na stronie internetowej. Ponadto komplet protokołów musi być przechowywany w siedzibie rady dzielnicy.
    Pamiętamy: wszystkie uchwały i protokoły muszą być ogólnodostępne!
  3. Przewodniczący przyjmuje skargi mieszkańców na działanie rady, zarządu, komisji rady i poszczególnych radnych.
       Przewodniczący nie reprezentuje dzielnicy w żaden inny sposób!

Równie ważne obowiązki Przewodniczącego wiążą się
z zapewnieniem dobrej organizacji pracy Rady
  1. Ustalanie porządku obrad. Przed zwołaniem sesji rady dzielnicy przewodniczący przygotowuje porządek obrad. Przewodniczący zasięga w tej sprawie opinii Zarządu i przewodniczących komisji Rady.
  2. Zwoływanie sesji. Przewodniczący zawiadamia o sesji radnych dzielnicy i przewodniczącego Rady Miasta. Zawiadomienie musi zawierać informację o terminie, miejscu i planowanym porządku; radnym należy dostarczyć ponadto tekst przewidzianych do głosowania uchwał oraz inne materiały związane z porządkiem obrad.
    Pamiętamy: zawiadomienie z dokumentami musi być dostarczone radnym z wyprzedzeniem co najmniej 7 dni!
  3. Prowadzenie obrad. Przewodniczący prowadzi obrady Rady Dzielnicy wyłącznie według przekazanego wcześniej porządku. Ogłoszony wcześniej porządek może być zmieniony w trakcie sesji wyłącznie bezwzględną większością głosów radnych.
  4. Przewodniczący ponosi odpowiedzialność za sporządzenie protokołu z sesji rady. Protokół może pisać osobiście, może to zadanie powierzyć któremuś z radnych. Kopia protokołu i uchwały są przez przewodniczącego rady przekazywane w ciągu 14 dni prezydentowi miasta (w praktyce: do Biura Rady Miasta Gdańska) - tam następuje kontrola legalności treści i sposobu podjęcia uchwał i podejmowana jest decyzja o ewentualnym ich uchyleniu.
  5. Przewodniczący koordynuje działanie komisji rady.
  6. Przewodniczący ma prawo uczestnictwa w posiedzeniach zarządu. 
  7. Dodatkowe funkcje i zadania przewodniczącego mogą być określone w regulaminie rady. 
Powoływanie, nadzór i odwoływanie
  1. Przewodniczący wybierany jest w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady. Zastępca przewodniczącego wybierany jest w identyczny sposób. Kandydata na przewodniczącego i zastępcę może zgłosić każdy radny. 
  2. Odwołanie Przewodniczącego Rady następuje na wniosek co najmniej 1/3 statutowego składu Rady. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady. Wniosek o odwołanie przewodniczącego nie może być głosowany na sesji, na której go zgłoszono. Te same zasady dotyczą odwołania zastępcy przewodniczącego.
  3. Uwaga: odwołanie przewodniczącego rady nie oznacza automatycznego odwołania zastępcy. Inaczej jest w przypadku zarządu - tam odwołanie przewodniczącego oznacza jednoczesne odwołanie wszystkich członków zarządu.  
  4. Przewodniczący nie jest nadzorowany przez komisję rewizyjną i nie przygotowuje sprawozdań ze działalności - sprawozdania przygotowuje Zarząd Dzielnicy. 
UWAGA! 
Wszystkie powyższe obowiązki i prawa wynikają ze statutu dzielnicy. 
Statuty są dostępne → tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.